فرازهایی از مناجات شعبانیه

 

ماه شعبان از ماههای پربرکت و مقدسی است که منسوب به پیامبر اکرم(ص) است. رسول خدا در این ماه دل به عبادت و مناجات معبود مینهاد. روزهای آن را روزه می‌داشت و شب‌هایش را به تهجد میگذراند. گفته‌اند ماه شعبان مقدمهای است برای ورود در رمضان که ماه ضیافت الهی و برترین ماه‏هاست.

یکی از اعمال موکد در این ماه خواندن مناجات شعبانیه است که آکنده از مضامین بلند عرفانی و عاشقانه است. همنوا با امیرالمومنین(ع) و فرزندان پاکش فرازهایی از ترجمه این مناجات جانبخش را زمزمه می کنیم:

بارالها بر محمد و خاندان محمد درود فرست. چون تو را میخوانم دعایم را بشنو و چون ندایت میکنم ندایم را شنوا باش و چون نجوایت میکنم به من روی آور. به سوی تو گریختهام و با حال مسکنت و تضرع در برابرت ایستاده و نسبت به پاداش نزد تو امید بسته‏ام. درونم را نیک میدانی و از نیازم خبرداری و از ضمیر پنهانم آگاه هستی. تحولات درونی و فرجام کارم بر تو پوشیده نیست و نیز آن چه را که میخواهم بدان زبان بگشایم و از تو طلب کنم، میدانی.

آقای من، مقدرات تو بر من جاری گشته است، از آن چه تا پایان عمر بر من خواهد گذشت، از نهان و آشکارم. فزونی و کاستی و سود و زیانم همه به دست توست. بارالها، اگر محرومم کنی چه کسی مرا روزیبخش خواهد بود و اگر خوارم سازی چه کسی مرا یاری خواهد کرد؟

مولای من، اگر اجلم نزدیک شود و کردارم مرا به تو نزدیک نساخته باشد، اقرار به گناهان را وسیله تقرب خود به سوی تو قرار خواهم داد. بارالها بر نفس خود ستم بسیار نمودهام، پس وای بر من اگرم نبخشایی. نیکیات در ایام زندگانیم بر سرم سایه افکنده است، پس این نیکی را در زمان مرگم از من دریغ مدار. چگونه از نگاه مرحمتت پس از مرگ نومید گردم، در حالی که در روزگار حیاتم جز زیبایی و نیکویی از تو ندیدهام؟

در دنیا بسیاری از گناهانم را پوشاندی، اما مولای من، در آخرت نیاز بیشتری به ستر معاصی دارم که مرا در برابر شاهدان قیامت و بندگان شایستهات رسوا نگردانی. بخششت امید مرا گشوده و بخشایشت برتر از اعمال من است، پس در زمان حکم بر بندگانت در قیامت، مرا با دیدار خود خشنود ساز.

عذرخواهی من به سوی تو پوزش خواهی کسی است که از پذیرفته شدن عذرش بی‏نیاز نیست، پس پوزشم را پذیرا باش، ای کریم ترین کسی که گنهکاران به سویش عذر میآورند...

بارالها، اگر میخواستی مرا به سقوط بیفکنی از ابتدا هدایتم نمیکردی، و اگر میخواستی رسوایم گردانی هرگز عافیتم نمیبخشیدی، گمان نمیکنم به نیاز من، که سالهای عمرم را در طلبش از تو گذراندهام، پاسخ رد بدهی.

پروردگارا، اگر به گناهانم مواخذه گردانی تو را به بخشایشت مواخذه کنم و اگر به دوزخم درافکنی اهل آتش را به دوستیم با تو آگاه خواهم ساخت! اگر اعمال من در کنف طاعتت کوچک است، لیک در ساحت امیدت، آرزوهایم بس بزرگ است.

الهی، عمر را در هوای غفلت از تو گذراندهام و جوانیم را در مستی دوری از تو تباه ساختهام. مرا توان آن نیست که از نافرمانیت برون شوم جز آن زمانی که دلم را به شوق محبتت بیدار نمایی و دلم را از زنگارهای غفلت بپیرایی.

بارالها، به من همچون کسانی بنگر که تو را خواندهاند و اجابتشان کرده‏ای و آنان را یاری نمودهای تا در اطاعت تو گام نهند. ای آن نزدیکی که از شیفته خود دور نمیگردی و ای بخشندهای که نسبت به آن که امید ثوابت دارد، بخل نمیورزی.

خدایا، مرا دلی ده که شوقش آن را به تو نزدیک سازد و زبانی عطا بخش که راستیش آن را به سویت فراآورد.

بارالها، من بندهی ناتوان و گنهکار تو هستم، اما از آنانم قرار مده که از آن ها روی گردانیده و بخشایشت را از آنها دریغ نمودهای. الهی، مرا کمال رهایی به سوی خودت ارزانی دار و چشمان دل را با فروغ نظاره به خود، روشنی بخش تا این که چشمان دل، حجاب های نورانی را درنوردد و به معدن عظمت باریابد و جان های ما در شکوه قداستت معلق گردد.

الهی، مرا از آنانی قرار ده که صدایشان کردی و تو را اجابت کردند و به آنان نظری کرده و مدهوش جلالت گشتند. هم آنانی که در نهان نجوایشان کردی و در عیان برایت به کار پرداختند.

خدایا، اگر غفلت مرا از آمادگی دیدارت بازداشته، اما امید به کرمت مرا بیدار ساخته است. اگر مجازات بزرگت مرا به آتش دوزخ فرامی خواند، لیک پاداش سترگت مرا به بهشت دعوت می‏کند.

بارخدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و از کسانی قرارم ده که دائما در یاد تو هستند و هرگز پیمانت نمی‌شکنند و از سپاس تو غافل نبوده و امر تو را سبک نمیشمرند.

بارالها، مرا در روشنایی عزتت درآور تا تنها دل به معرفت تو بندم و از غیر تو روی گردانم و تنها خوف تو را در دل داشته باشم، ای صاحب جلالت و کرم... .

نظرات 2 + ارسال نظر
رضایی 1389/04/27 ساعت 12:17 http://www.mtnagahi.com

ام تی ان آگهی تبلیغات رایگان

با درج آگهی خود در سایت ام تی ان آگهی آمار رویت
آگهی هایی خود را در اینترنت چند برابر کنید.
آگهی رایگان
آگهی متنی
آگهی تصویری
آگهی ویژه
آگهی لینک دار
تبادل لینک
این روزها همه در ام تی ان آگهی، تبلیغ میدن شما چه طور !!!

http://www.mtnagahi.com

ثبت نام
آگهی خود را هرچه سریعتر درج نمایید ....
با ام تی ان آگهی ، تبلیغ خود را در صفحه اول گوگل مشاهده نمایید...
با ثبت لینک سایت ام تی ان آگهی در سایت و وبلاگ خود و اطلاع دادن از طریق
فرم تماس با مااز
اعتبار رایگان برای درج آگهی بهرمند شوید.
------------------------------------------------
تبادل لینک اتوماتیک

http://mtnagahi.com/mtn2

آیسودا 1389/04/27 ساعت 12:24 http://www.webpatogh.com

سلام
سایت جدیدالتاسیسه ولی...
ما قصد داریم به 10 نفر از 100 عضو اول نفری 6000تومان اعطا کنیم و تمامی امکانات پولی را براشون رایگان کنیم!+ به 10نفر از 10

درضمن توی این سیستم ،گروههایی شبیه یاهو هم درست شده که تو اگه بخوای بری گروه یاهو بزنی مهاله بتونی زیاد عضو بگیری ولی چون توی این سیستم جز اولینها می شی گروهت بعدا که سیستم اعضاش زیادتر شد گروهت میشه از قدیمیهای سیستم که همه عضوش میشن!میتونی ازین طریق آمارت را هم ببری بالا!
یا میتونی قسمتی از مطالب وبلاگت را توی وبلاگت در سیستم بنویسی و برای ادامه مطلب آنها مردم را به وبلاگ خودت ارجاع بدی تا آمارت و رتبه ات در گوگل بالاتر بره!


پس چرا وایسادی!؟ [گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد