امام جمعه اردبیل: اذان نشان حیات اجتماعی اسلام است

 

مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره ی مسابقات اذان دانش آموزان سراسر کشور و اوّلین دوره‌ی جشنواره ملی اذان یادواره مرحوم رحیم‌مؤذن‌زاده اردبیلی در سال همت مضاعف، کار مضاعف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آقای ستوده مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل حضور مؤذنان جوان در استان اردبیل و شهر دارلارشاد را گرامی داشته و عرض خیر مقدم به حضور حاج آقا عاملی نماینده محترم ولی فقیه در استان، مسئولین ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش، مسئولین اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان، میهمانان آذری و خانواده های حاضر در مراسم داشت. وی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره)، شهدا سرفراز استان و مرحوم موذن زاده اردبیلی، میلاد با سعادت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل و امام سجاد(ع) را تبریک گفت.

ستوده با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب: «اذان باید از حنجره های خوش صدا شنیده شود»، گفت: به منظور ایجاد بستر مناسب جهت تبادل تجارب، ارتقا فرهنگ اذان و نماز، تحکیم شعائر دینی، ایجاد فضای مذهبی و اعتقادی در جامعه و معرفی استاد بزرگ اذان‌گوی جهان اسلام مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی و با همکاری ادارات استان به خصوص استانداری،اداره کل آموزش و پرورش استان، ستاد اقامه نماز و... اولین دوره جشنواره ملی اذان و نوزدهمین دوره مسابقات سراسری  اذان دانش آموزان سراسر کشور در استان اردبیل برگزار شد.

وی افزود جشنواره ملی اذان در سه بخش اذان‌گویی مقاله نویسی و مسابقات اذان دانش آموزان برگزار گردید. بخش اذان گویی در دو مقطع سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار و داوطلبین آثار خود را در قالب لوح فشرده یا کاست به دبیرخانه جشنواره ارائه نمودند، از مجموع آثار رسیده 30 نفر به مرحله دوم که حضوری برگزار گردید، راه یافتند. 30نفر منتخب با حضور داوران ممتاز کشوری و بین المللی در مسابقه حضوری شرکت نموده و در نهایت 15 نفر به عنوان اذان‌گویان برتر جشنواره انتخاب شدند و انشاالله در پایان مراسم جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

وی در توضیح مسابقات مقاله نویسی اذان گفت: در بخش مقاله نویسی موضوعات متنوعی از جمله بررسی تاریخچه اذان،از بلال پیامبر تا بلال ایران، بحث علمل اذان، بحث اجتماعی اذان و... مطرح بود که 350 نفر از اکثر شهرهای ایران مقالات خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمودند. تیم 7نفره داوری آثار رسیده را مورد بررسی قرار داده و جمعاً 20 اثر برتر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. وی بخش سوم جشنواره را نوزدهمین دوره مسابقات اذان دانش‌آموزان دانست که از 24 لغایت 27 تیر ماه برگزار گردیده و گزارش کامل آن توسط معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش ارائه خواهد شد.

ستوده از طرف اداره کل تبلیغات از دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات قدردانی نموده و از تمامی ادارات همکار در اجرای این جشنواره و استاندار اسبق اردبیل به خاطر پیشنهاد برگزاری جشنواره و زحماتی که تقبل نمودند تشکر ویژه نمود.

وی همچنین اظهار داشت تندیس مرحوم رحیم موذن زاده توسط آقای ودود موذن زاده به طول 13 متر تهیه شده و با همکاری شهرداری اردبیل در «روز اردبیل» در یکی از میادین شهر نصب و میدان به نام رحیم موذن زاده اردبیلی نامگذاری، همچنین با سیستم رایانه ای امکان پخش اذان آن مرحوم در اوقات شرعی در میدان مزبور فراهم خواهد شد.

ستوده با اعلام اینکه دومین دوره‌ی جشنواره ملی اذان در سال آتی برگزار خواهد شد از علاقه‌مندان جهت شرکت در جشنواره دعوت به عمل آورد.

در ادامه‌ی مراسم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن عاملی نماینده‌ی ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ی اردبیل ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه و تشکر از دست اندرکاران برگزار کننده‌ی مسابقات با اشاره به تاریخ صدر اسلام و اختلاف مسلمانان در چگونگی اعلام اوقات شرعی که منجر به تشریع اذان از طریق وحی به پیامبر اکرم گردید گفت: خداوند خواسته است که فرهنگ اسلامی متمایز از سایر ملل و مذاهب باشد. اذان اعلام توحید، رسالت و ولایت است و جایگاه ولایت در اذان نتیجه‌ی 23 سال تلاش و کوشش پیامبر مکرم اسلام می‌باشد و شهادت به ولایت حضرت علی(ع) است. ایشان اذان را نشان حیات اجتماعی اسلام دانسته و افزود: اذان، نماز جماعت، حج،‌ مساجد، حجاب و.. نشان حیات اجتماعی دین مبین اسلام هستند. وی با اشاره به قانون اساسی اروپا و کشورهای غربی که به آزادی تمامی مذاهب در انجام امور عبادی خویش اذعان دارد از عدم تحمل حجاب بانوان مسلمان و به رفراندوم گذاشتن تخریب مناره‌های مساجد انتقاد کرد و تخریب و جلوگیری از ساخت مناره‌های مساجد در برخی از کشورهای اروپایی را ترس از اذان و وحشت آنها از تقابل با تمدن اسلامی و نشانه افول قدرت و تمدن غرب دانست.

عاملی با اشاره به روایتی از پیامبر مکرم اسلام درخصوص ارزش اذان و موذنین در اسلام افزود: موذنان در روز قیامت می‌آیند در حالی که یک سر و گردن از همه بلندترند یعنی به رحمت خدا نزدیک‌ترند، و در این حال مجرمان سرهای خود را به زیر انداخته‌اند. وی از موذنان جوان خواست ارزش و قدر و منزلت خود را بدانند.

برنامه با مداحی زیبای آقای شهروز حبیبی ادامه یافت و پس از آن، آقای صفری معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان ضمن تشکر از تمامی ادارات و نهادهایی که به نوعی در برگزاری مسابقه دخیل بودند از امام جمعه و نمایندگان وزارت آموزش و پرورش تشکر ویژه نمود. وی ادامه داد کمیته های اجرایی مسابقات با جلسات مرتب و منظم برنامه ریزی مناسبی را برای اجرای مسابقه داشته و با بسیج نیروها و امکانات و با هماهنگی ادارت مختلف استان و شهر اردبیل توانستند مسابقه را به صورت آبرومندانه اجرا نمایند.

صفری افزود در این دوره از مسابقات دانش آموزان در بخش های کتبی و شفاهی به رقابت پرداخته، در آزمون کتبی از کتاب پنجره‌ای رو به زیبایی شرکت داشتند که در نهایت نفرات اول تا پنجم هر پایه در دوره‌های تحصیلی راهنمایی و متوسطه منتخب گردیده و در مجموع 35 نفر می‌باشند که مورد تقدیر قرار گرفته و جوایز نفیسی دریافت خواهند داشت.

وی برنامه های ابتکاری این دوره را اجرای اذان زنده در کلیه‌ی مدارس شهر اردبیل همزمان با افتتاح مسابقات و حضور در نماز جمعه و اذان‌گویی دانش آموزان اعلام کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
sahar 1389/04/27 ساعت 15:59 http://www.nicepack.ir

سلام عزیزم وبلاگ بسیار زیبا و پر محتوایی داری . من هر روز بهت سر میزنم . منم چیز های به درد بخور زیاد دارم . بهم سر بزنی خوشحال میشم . با تشکر سحر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد