اذان شهادت به ولایت است

  

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: اذان شهادت به ولایت است، چرا که شاکله اذان اذعان به ولایت است.

حجت‌الاسلام دکتر سیدحسن عاملی در آیین اختتامیه جشنواره اذان در اردبیل اظهار داشت: بدون ولایت رسالت و نبوت معنا ندارد چرا که محصول 23 سال تلاش پیامبر اکرم (ص) به ولایت رساندن علی(ع) و ادامه راه نبوت است.

وی با بیان اینکه «حی علی خیر ‌العمل» در اذان نشانه و نمود بارزی از شهادت به ولایت است، گفت: شهادت به رسالت بدون اقرار به ولایت معنا و مفهومی حقیقی ندارد و جز بیهوده سخن راندن و لقلقه زبان قرار دادن کلمات اذان هیچ پیامی ندارد.

امام جمعه اردبیل با قدردانی از بنیان‌گذاران این جشنواره افزود: این جشنواره محصول اندیشه و تفکر شخصیت بسیار فرهیخته‌ای است که امروز شاهد حضور او در استان نیستیم ولی محصول تفکر و ایده او تابناک و نورانی است.

وی در ادامه یادآور شد: در صدر اسلام مسلمانان پیشنهادات مختلفی را برای اظهار وجود دین اسلام نظیر به صدا درآوردن طبل و یا ناقوس مطرح کردند اما پیامبر اکرم(ص) با همه این اندیشه‌ها مخالفت کرد چرا که معتقد بود اندیشه اسلامی باید متمایز از اندیشه دیگر ادیان باشد.

عاملی افزود: خداوند متعال در آسمان اول معراج پیامبر(ص) اذان را برای مسلمانان به عنوان شعار متمایز از سایر مذاهب قرار داد به طوری که ملایک با سر دادن اذان سرود حقیقی اسلام را ابلاغ کردند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اظهار داشت: اذان علاوه بر اینکه اعلام حضور و ارتباط با حضرت حق است، نشان روشنی از اعتقاد به توحید، رسالت و ولایت است.

وی گفت: در ذات اذان هم شهادت به رسالت و هم شهادت به امامت نهفته است، چرا که حقیقت اذان این است که انسان خاکی را آسمانی کند.

عاملی تصریح کرد: اذان یک حقیقت استثنایی و نشان از حیات طیبه اجتماعی دین اسلام است که سبب می‌شود بندگان رفعت و جلال پیدا کنند.

امام جمعه اردبیل عمل به احکام اسلامی را محدود به حیطه فردی ندانست و افزود: اقامه هر چیزی که نشان حیات اجتماعی دین باشد دارای بار ارزشی و معنایی است.

وی حج، نماز جماعت و حجاب را از نشانه‌های حیات اجتماعی دین اسلام برشمرد و اظهار داشت: اگر امروز این همه غوغا بر سر چنین مظاهری است به خاطر کارکرد چنین اعمالی است که نشان از حیات اجتماعی دین اسلام دارد.

عاملی گفت: اگر نظام غرب و اندیشه سکولار با مسجد و مناره‌های آن دشمنی دارد به خاطر این است که چنین مظاهر پاک و مقدسی را مخالف با امیال و مقاصد پلید خود می‌داند.

امام جمعه اردبیل به رفراندوم گذاشتن تخریب مناره و مسجد در سویس را نشانه افول اندیشه غرب عنوان کرد و افزود: امروز این اندیشه در زبون‌ترین مرحله تبعیض نژادی قرار دارد چرا که برای حقیقت روشن مسلمانان رفراندوم برگزار می‌کند.

وی تصریح کرد: قبل از رفراندوم، رئیس جمهور سوئیس در تلویزیون ملی این کشور حاضر می‌شود و به صراحت اعلام می‌کند مردم اگر رای دهند یا ندهند ما اجازه پخش اذان از مناره‌های مساجد را نخواهیم داد.

عاملی چنین تفکراتی را نشانه اضمحلال نظام لیبرال از اندیشه منحط خود عنوان کرد و افزود: اگر سران غرب که ادعای دموکراسی دارند کوچک‌ترین آیین‌های اسلامی نظیر اذان و حجاب را بر نمی‌تابند نشان از استیصال آنهاست.

وی افزود: نظام خشونت‌طلب غرب به دلیل ماهیت اذان و حجاب، از آن وحشت دارد و حاضر است به هر خشونتی دست بزند اما با چنین مظاهری کنار نیاید.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اظهار داشت: امروز تنها حکومت و مدل سالم حکومتی که توانسته است در برابر چنین اندیشه‌هایی مقاومت کرده و سخنی برای گفتن داشته باشد اندیشه انقلاب اسلامی است.

وی با ذکر چند حدیث و روایت در شأن و منزلت مؤذنان تصریح کرد: پیامبر گفته است «امت من اگر به ماهیت اذان، نماز جمعه و نماز جماعت آگاه باشند در پیش‌دستی برای انجام آنچنان از هم سبقت می‌گیرند گویی رقابت می‌کنند».

عاملی در پایان گفت: حضرت علی(ع) نیز تنها در عمر خود از اینکه امام حسن و امام حسین(ع) را در مرتبه مؤذن قرار نگرفته اند افسوس می‌خورد و به صراحت اعلام می‌کند از هیچ چیز تاسف نخورده ام، تنها چیزی که تاسف ‌خوردم این بود که چرا در زمان حیات پیامبر امام حسن و امام حسین(ع) در مقام و مرتبت مؤذنان نشدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد