نماز جماعت در کلام الهی

1- توجه خداوند به نماز جماعت:

وَ اَقیمُوا الصّلوة وَ اتُوا الزّکوة وارکَعوا مَعَ الرّاکعین؛ نماز را بر پای دارید و زکات بدهید و رکوع کنید با رکوع کنندگان.

نکات ویژه:

1- اصل فرمان نماز با جماعت است، اساس دین اجتماع است و انزوا و گوشه نشینی محکوم است.

2- دعوت خداوند به اقامه ی نماز و پرداخت زکات و شرکت در نماز جماعت است.

3- پس از ذکر اقامه ی نماز مجدداً امر به رکوع با رکوع کنندگان کرده که نشانه ی اهمیت نماز جماعت است.

4- رکوع از اجزای مهم در نماز جماعت است چون از نماز جماعت تعبیر به رکوع شده است.

5- رسول الله(ص) و علی بن ابیطالب(ع) از مصادیق رکوع کنندگان هستند.

6- اقیموا الصَلوة؛ نماز را به پا داریم؛ یعنی تنها خودتان نمازخوان نباشید؛ بلکه چنان کنید که آیین نماز در جامعه انسانی برپا شود و مردم با عشق و علاقه به سوی آن بیایند.

7- بعضی از مفسّران گفته اند تعبیر به«قیموا» اشاره به این است که نماز شما تنها اذکار و اوراد نباشد؛ بلکه آن را به طور کامل به پا دارید که بهترین رکن آن توجه قلبی و حضور دل در پیشگاه خدا و تاثیر نماز در روح و جان آدمی است.

در حقیقت در آیه به چند دستور اشاره شده:

1- نخست پیوند فرد با خالق(نماز) می باشد.

2- سپس پیوند با مخلوق(زکات).

3- سرانجام پیوند دسته جمعی همه ی مردم با هم در راه خدا.

4- امر خداوند به هماهنگی و وحدت بندگان در پرتو عبادت جمعی است.

5- نماز جماعت در رشد و تعالی انسان تاثیر دارد.

2- خصوصیات رکوع کنندگان:

یا مریم اُقنُتی لِرَبّکِ واسجُدی وَارکَعی مَعَ الرّاکِعین؛ ای مریم(به شکرانه ی این نعمت) برای پروردگار خود خضوع کن و سجده به جای بیاور و با رکوع کنندگان رکوع نما.

نکات ویژه:

1- افراد برجسته باید تواضع و عبادتشان بیشتر باشد. برای اولیای خدا عبادات ویژه ای سفارش شده است، همانگونه که برای پیامبر اسلام(ص) نماز شب واجب بود.

2- نماز، رکوع و سجود بهترین مصداق تشکر است.

3- مریم مامور به اطاعت خاضعانه، سجده و رکوع(نماز) در برابر پروردگارش است.

4- سخن فرشتگان با مریم و فرمان دادن به او درباره ی اطاعت خاضعانه است.

5- حضور زن در اجتماعات عبادی سفارش شده است.

6- ربوبیت الهی، مقتضی خضوع در برابر اوست.

7- نماز در آن زمان نیز دارای رکوع و سجود بوده است.

8- مریم مامور نماز گزاردن همراه با نمازگزاران(نماز جماعت) است.

9- شرکت زنان در عبادت دسته جمعی یعنی نماز جماعت سفارش شده است.

10- عبادت دسته جمعی و نماز جماعت در ادیان گذشته نیز بوده است.

11- ارزش عبادت جمعی و تاثیر آن در رشد و تعالی انسان است. به نظر می رسد فرمان الهی به مریم مبنی بر عبادت دسته جمعی(نماز جماعت) در راستای رشد وی باشد.

12- لزوم حضور برگزیدگان الهی، در متن جامعه.

13- امر خداوند به هماهنگی و وحدت بندگان در پرتو عبادت.

14- جواز حضور زن در نماز جماعت همراه مردان، در آیه ی فوق به حضرت مریم امر نشده است که رکوع کن با زنان رکوع کننده؛ بلکه فرموده: رکوع کن با رکوع کنندگان(اعم از زن و مرد).

15- نقش مهم رکوع در نماز جماعت؛چون از نماز جماعت به رکوع تعبیر شده است، اهمیت خاص آن معلوم می گردد.

16- خداوند سه نعمت را به مریم ارزانی داشت:

الف) گزینش

ب) تطهیر

ج) سرآمد بودن

و در برابر این سه نعمت سه مسئولیت از وی خواست: قنوت، سجود، رکوع، به نظر می رسد هر یک از آن سه نعمت به ترتیب مقتضی هر یک از این سه مسئولیت باشد.

منبع: سایت تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد