ثواب نماز جماعت

نماز به صورت نماز جماعت:

امام رضا(ع) می فرماید: الصَلوةُ فی جَماعةٍ اَفضَلُ؛ نماز به صورت جماعت با فضیلت تر است.

محمد بن عماره می گوید: از حضرت امام رضا(ع) سوال کردم: مردی نماز را به تنهایی در مسجد کوفه می خواند، آیا فضیلت این نماز بیشتر است یا در جماعت شرکت کردن؟ حضرت فرمودند: نماز جماعت افضل است.

فضیلت نماز جماعت:

حضرت رسول(ص) می فرماید: یک نماز که به جماعت برگزار گردد، برتری و فضیلت دارد بر بیست و پنج نماز فُرادی.

هفتاد هزار ملک:

رسول اکرم(ص) فرمود: هر که با پای خود برای نماز جماعت به سوی مسجد برود به هر گامی که بر می دارد، هزار حسنه در نامه ی عملش می نویسند و هفتاد هزار درجه برایش عطا کنند و اگر بر این عمل باشد تا بمیرد حق تعالی هفتاد هزار ملک بر او موکل فرماید که در قبر او را عیادت کنند و در تنهایی قبر مونس او باشند و برای او استغفار نمایند تا از قبرش مبعوث شود.

فضیلت دو رکعت نماز جماعت:

امام صادق(ع) فرمود: نماز جماعت فضیلت دارد بر نماز فرادی به بیست و سه درجه و بیست و پنج نماز محسوب می شود.

درک یک تکبیر در جماعت:

پیامبر اکرم(ص) فرمود: جبرییل نزد من آمد و گفت: ای محمد! یک تکبیر که مومن در نماز جماعت درک کند برایش بهتر است از هفتاد حج و هزار عمره ی مستحب.

فضیلت یک رکعت:

امام رضا(ع) فرمود: فضیلت نماز جماعت بر نماز فرادی هر یک رکعت برابر با دو هزار رکعت است.

ثواب زیاد:

رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: جبرییل با هفتاد هزار ملک بعد از نماز ظهر بر من وارد شد و گفت: یا محمد! به درستی که خدا برای تو سلام می رساند و دو هدیه برای شما فرستاده که تاکنون برای هیچ پیغمبری نفرستاده است. حضرت فرمود: آن دو هدیه چیست؟ جبرییل عرض کرد: سه رکعت نماز وتر(دو رکعت شفع، یک رکعت وتر، از نافله های نماز شب)، نمازهای پنجگانه به صورت نماز جماعت.

حضرت(ص) فرمود: یا جبرییل! نماز جماعت چه سودی برای امت من دارد؟ جبرییل عرض کرد: یا محمد! زمانی که در جماعت دو نفر باشند، خدای تعالی برای هر یک نفر در هر یک رکعت، یکصد و پنجاه نماز می نویسد، زمانی که در نماز جماعت سه نفر باشند، خدای تعالی برای هر یک نفر در یک رکعت، ششصد نماز می نویسد و زمانی که در جماعت چهار نفر باشند، خدای تعالی برای هر یک نفر در هر یک رکعت، یک هزار و دویست نماز می نویسد و زمانی که در جماعت پنج نفر باشند، خدای تعالی برای هر یک نفر در هر یک رکعت، دو هزار و چهارصد نماز می نویسد. و زمانی که در جماعت شش نفر باشند، خدای تعالی برای هر یک نفر در هر یک رکعت، چهار هزار و هشتصد نماز می نویسد. و در زمانی که در جماعت هشت نفر باشند، خدای تعالی برای هر یک نفر در هر یک رکعت، نوزده هزار و دویست نماز می نویسد. و زمانی که در جماعت نُه نفر باشند، خدای تعالی برای هر یک نفر در هر یک رکعت، سی و شش هزار و چهارصد نماز می نویسد. و زمانی که در جماعت ده نفر باشند، خدای تعالی برای هر یک نفر در هر یک رکعت، هفتاد و دو هزار و هشتصد هزار نماز می نویسد.

سپس اگر تعداد نفرات نماز جماعت از ده نفر بیشتر شد، اگر آسمان صفحه و کاغذ باشد، و درختان قلم، و جن و انس و ملائکه نویسنده، قادر نیستند ثواب یک رکعت را بنویسند.

یا محمد! درک تکبیر اول نماز با امام جماعت بهتر است از ششصد هزار حج و عمره و هفتاد هزار بار بهتر است از دنیا و آنچه در دنیا هست، و یک رکعت نماز پشت امام به جماعت خواندن، بهتر است از صد هزار دینار صدقه به مساکین دادن، و یک سجده ی مومن با امام در نماز جماعت بهتر است از صد برده آزاد کردن.

مرد اخلاص، محدث قمی:

یکی از علمای مورد اطمینان نقل می کرد: مرحوم محمد بزرگ آقای حاج شیخ عباس قمی(صاحب کتاب مفاتیح الجنان) را به مشهد دعوت کرده بودند، در آنجا منبر رفته و در آن چند روز در مسجد گوهرشاد نماز جماعت می خواند، جمعیت بسیار از مردم مشهد و زائران در جماعت او شرکت می نمودند، شبی نماز مغرب را خواند؛ پس از نماز مغرب، نماز عشاء را به جماعت نخواند و رفت. از او پرسیدند: چرا نماز عشاء را نخواندی؟

گفت: وقتی نماز مغرب می خواندم، صدای مکبّر را از راه دور شنیدم که تکبیر نماز مرا می گفت. دریافتم جمعیت خیلی زیاد است. اندکی غرور به دلم راه یافت، بعد دیدم نماز عشاء را با این حال بخوانم درست نیست، از این رو ترجیح دادم که نماز جماعت را ترک کنم.

فضیلت نماز جماعت:

پیامبر گرامی اسلام فرمودند: نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازی که چهل سال در خانه خوانده شود. عرض کردند: یا رسول الله! نماز یک روز؟ حضرت(ص) فرمودند: بلکه یک نماز.

نماز جماعت آیت الله خوانساری:

مرحوم آیت الله سید حسن خوانساری هرگز نماز شب و زیارت عاشورا و نماز جماعت را ترک نکرد. و هر گاه به مسجد نمی رفت، در منزل با زن و فرزند خود نماز جماعت می خواند. بسیار با انصاف بود و با افراد مستمند مواسات می ورزید و در اصلاح امور مسلمانان اهتمامی عجیب داشت. حاکم شهر خوانسار دستور داد مخصوص وی، یک مسجد جامع ساختند که همیشه نماز جمعه و جماعتش، در آن مسجد بر پا می شد.

منبع: سایت تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد